E-commerce en het webshopplan

Welk e-commerce platform kies je best?

We zijn sinds 2006 actief bezig met e-commerce, toen runden we zelf een van de eerste webshops in de mode. Vanuit die praktijkervaring zijn we ook e-commerce gaan aanbieden aan onze klanten. Meer dan 15 jaar later hebben we webshops geoptimaliseerd in 10-tallen verschillende platformen. Wat we vastgesteld hebben ondertussen is, dat de keuze van het e-commerce platform NIET de bepalende factor is voor online succes.

Wat wel de basis legt voor een rendabele webshop is jouw verhaal en de onderscheidende factoren die je hebt. Ik geef het vak e-commerce bij Thomas More binnen de unit Business & Ondernemen. Ik laat studenten een webshopplan voorbereiden voor de webshop die ze in groep gaan bouwen. De vraag die ik stel aan mijn studenten bij de start van het webshopplan is :

Stel dat een bezoeker jouw webshop vindt, waarom zou deze dan bij jou kopen?

Stel dat ik dezelfde vraag aan jou stel als e-commerce ondernemer, ken jij het antwoord op die vraag? De kans is groot van niet denken we. En misschien is net dat de reden waarom je webshop tot nu toe niet je verwachtingen inlost. Of misschien ben je zelfs nog niet begonnen aan een webshop omdat je meent actief te zijn in een verzadigde e-commerce markt en niet weet hoe hieraan te beginnen.

Laat je niet in de val lokken door softwareverkopers of marketingbureaus die je de hemel op aarde beloven. De keuze van het e-commerce platform gaat niet bepalen of je centen zal verdienen, dat menen we echt.

Hoe starten met e-commerce ?

We krijgen veel vragen van klanten voor het optimaliseren van hun webshop. We vragen altijd eerst naar het plan. Ongelooflijk hoeveel shops zijn gebouwd zonder duidelijk plan. Een sterk plan voor een webshop vraagt heel wat denkwerk vooraf maar is onmisbaar in e-commerce. We sommen onderaan een aantal elementen op die zeker aan bod moeten komen in jouw plan, maar er is uiteraard nog veel meer. We bieden stap-voor-stap ondersteuning voor het schrijven een volledige e-commerce strategie voor jouw project.

1. Bepaal onderscheidende factoren: je leest het op deze pagina, inderdaad waarom zou een bezoeker als hij jou al zou vinden via Google, bij jou kopen? Een concurrenten benchmark is in deze fase een must-have.

2. Lijst primaire en secundaire doelen op: binnen het webshopplan is het bepalen van realistische en duidelijke doelen een belangrijke taak. Wil je leven van je webshop? Of een aanvullend komen genereren?

3. Doelgroepen & persona's : voor wie bied jij een meerwaarde aan?  Ben je een niche webshop? Welke segmentatiecriteria hanteer je om je shopformule te bepalen?

4. plan grondige functionele analyse: afhankelijk van de investering die je wil maken helpen we haalbare MUST-have en NICE-to-have functionaliteiten bepalen. Zo krijg je een roadmap voor jouw project.

5. bepaal het juiste e-commerce platform: de keuze van het definitieve e-commerce platform is een stap die na alle voorgaande denkoefeningen kan gezet worden. Maak niet de fout te starten met je webshop vanuit functionaliteit.

6. GO TO MARKET: hoe leg je jouw ei in de markt? Welke technieken ga je gebruiken? Heb je een marketing- en contentplan? Welke partners heb je nodig om dit te realiseren?

Hoe een webshopplan schrijven ?

Jouw webshopplan bepaalt de keuze van het E-commerce platform

Wanneer je webshopplan klaar is en je doelen bepaald zijn, kan je beginnen met de functionele analyse voor het maken van de shop. Afhankelijk van deze analyse denken we mee na over de keuze van het meest interessante platform. Het te gebruiken platform ligt dus nooit op voorhand vast. Het is alsof je eerst een fiets zou kopen en dan pas beslist wat voor fietstochten je wil gaan maken. Lijkt je logisch misschien. Maar ik kan je verzekeren dat heel wat e-commerce ondernemers hun project benaderen vanuit functionaliteiten en dat is bij de start van een e-commerce project, NIET de juiste vertrekbasis. Goed idee om eens te praten over jouw webshopplannen? Je kan meteen een online afspraak boeken in mijn agenda. Of je kan ons ook contacteren via de site.